POLSKI ROCZNIK MUZYKOLOGICZNY — POLISH MUSICOLOGICAL YEARBOOK
“Women and Music”
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku”
(Karol Szymanowski in the 20th and 21st centuries’ culture)
Volume 16
POLISH MUSICOLOGICAL YEARBOOK
„Music and the City"
Spis
treści/Contents
Od redakcji/From the Editor
Ewa
Bielińska-Galas
Psalmodia w
graduałach krakowskich i w Graduale Strigoniense na tle historycznych związków
Krakowa i Ostrzyhomia
Dagmara
Łopatowska-Romsvik
Początki
najstarszych instytucji filharmonicznych w miastach Norwegii
Jolanta
Szulakowska
Katowice — Miasto
Kreatywne Muzyki UNESCO na przykładzie Instytucji Promocji i Upowszechniania
Muzyki „Silesia”
Teresa Malecka
Fenomen Krakowskiej Szkoły Kompozytorskiej. Czy istnieje? Rekonesans
Muzyka i miasto w kontekstach interdyscyplinarnych
Bartosz Barański
Dominanta i
tonika w kompozycji miasta. Przestrzenne rozważania na tle analogii muzycznych
Mikołaj Rykowski
Miejski gust w
świecie globalnej strategii manipulacyjnej
Katarzyna
Babulewicz
Muzyczne
wizerunki miasta w dziecięcych filmach animowanych wyprodukowanych w wybranych
krajach Europy Środkowo-Wschodniej w latach 1948–1983
Varia
Tomasz Tarnawczyk
Paradoksy
polskiego socrealizmu muzycznego
Cindy Bylander
Interpreting Boundaries: The Reception of Electroacoustic
Music in Poland 1958–1964
Krzysztof Bilica
W poszukiwaniu
ukradzionego czasu
Julia Rutkowska
IX Symfonia Aleksandra
Tansmana — sekrety partytury
Volume 15
POLISH MUSICOLOGICAL YEARBOOK
„Music and Power”
Spis treści/Contents
Od redakcji/From the Editor
Muzyka i władza
Lisa Jakelski
Mobilizing Performers, Scores, and Avant‐Gardes: The Warsaw Autumn International Festival of Contemporary Music in the 1960
Krzysztof Meyer
The Impact of the Cold War on the Polish School of Composition
Beata Bolesławska-Lewandowska
Zygmunt Mycielski na łamach paryskiej „Kultury”
Tomasz Nowak
Miejsce i rola muzyki tradycyjnej w kulturze PRL w świetle publikacji z lat 1947–1956
Anastasiya Niakrasava
Cenzura i „czarne listy” w muzyce popularnej Europy Środkowo‐Wschodniej. Studium na podstawie wybranych przykładów
Sylwia Makomaska
Antyutopia w praktyce... (?) Inżynieria akustyczna we współczesnej przestrzeni komercyjnej
Irena Bieńkowska
Listy muzyków Stanisława Mateusza Rzewuskiego (1662–1728) do Giovanniego Antonia Ricieriego
Grzegorz Kubies
Rogi šôp̄ār w opowiadaniu biblijnym o zajęciu Jerycha
Mieczysław Tomaszewski
Narracja dzieła muzycznego jawna i domyślna, poufna i tajemna
Varia
Krzysztof Bilica
Melos polski nad Dunajem. Klauzule sarmackie i kadencja polska w XIX‐wiecznej muzyce obszaru niemieckojęzycznego
Janusz Musialik
Bydgoska wytwórnia fisharmonii M. Wybrański i S‐ka
Maria Magdalena Kominek-Karolak
Niespełnione doświadczenie muzyki
Komunikaty
Edward Boniecki
Rodzina Emanuela Kani. Notatki do biografii pianisty i kompozytora
Cover
Volume 14
POLISH MUSICOLOGICAL YEARBOOK
„Music in Monasteries”
Spis treści/Contents
Od redakcji/From the Editor
Muzyka w klasztorach
Agnieszka Budzińska‑Bennett
Inter natos mulierum. Pieces for St. John the Baptist from the Cistercian Convent of Las Huelgas
Ewa Hauptman‑Fischer
Musical Gifts. Dedications in Silesian Music Manuscripts of Monastic Provenance
Muzyka polska
Ewa Czachorowska‑Zygor
Od Rotazione do Scherzi musicali. Adam Walaciński między nurtami, stylami i konwencjami
Agnieszka Draus
Z pogranicza technik, stylów i gatunków. Parodia i pastisz w twórczości Marka Stachowskiego
Barbara Literska
Czy „Chopin zabronił”? O przekraczaniu granic Chopinowskiego oryginału w jego transkrypcjach
Małgorzata Woźna‑Stankiewicz
Muzyczna codzienność w plenerach galicyjskiego Krakowa
Etnomuzykologia
Tomasz Nowak
Polskie tańce narodowe – emblemat polskości czy zjawisko pogranicza europejskiego
Sławomira Żerańska‑Kominek
Muzykologia porównawcza. Utracone szanse etnomuzykologii?
Varia
Nicholas Reyland
Preisner’s Presence
Mariusz Gradowski
Historyczne zakresy terminu big beat w perspektywie stylistyczno‑gatunkowej
Anna Chęćka
W pułapce czystego rozumu. Jak przywrócić muzyce należne jej miejsce w dyskursie humanistycznym?
Małgorzata Sokalska
O Zdradzie i zdradzie w operowych adaptacjach Konrada Wallenroda Adama Mickiewicza
Volume 13
Spis treści
Od redakcji/From the Editor
Cindy Bylander
Clichés Revisited: Poland’s 1949 Łagów Composers’ Conference
Grzegorz Kubies
Tuba Dei. Motyw anioła-fanfarzysty w Ołtarzach Sądu Ostatecznego Jheronimusa Boscha i jego warsztatu
Jacek Iwaszko
Kompozycje z wawelskiego rękopisu Kk I.2 związane z kultem świętych
Agnieszka Leszczyńska
O muzyce w obrzędach koronacyjnych królów polskich
Beniamin Vogel
Do dziejow tradycji muzycznych zamku w Podhorcach
Irena Bieńkowska
Śpiewacy Pawła Karola Sanguszki (1680–1750) w drugiej i trzeciej dekadzie XVIII wieku
Wojciech Nowik
Ku uniwersalizmowi sztuk – Franciszek Liszt Lata pielgrzymki. Rok drugi. Włochy
Mateusz Andrzejewski
Rękopis królodworski i jego rezonans w literaturze muzycznej
Anna Nowak
Tetmajer i polska liryka wokalna
Barbara Literska
Krytyka miała rację? Film Samson Andrzeja Wajdy i II Symfonia Tadeusza Bairda
Anna Granat-Janki
Muzyka Marty Ptaszyńskiej a sztuki wizualne. Inspiracje i związki
Noty o autorach/Contributors
Volume 12
Click here to read the 12. issue as a pdf file.
Hana Urbancová:
Oskar Kolberg and Slovak Ethnomusicology
Aušra Žičkienė:
O pieśniach pogrzebowych na Wileńszczyźnie w kontekście dokumentacji Oskara Kolberga
Jerzy Bartmiński:
O symbolicznym języku folkloru
J. Katarzyna Dadak-Kozicka:
Narracyjność i symbolika w „Ludzie” Oskara Kolberga
Ewa Sławińska-Dahlig:
Fryderyk Chopin w świetle korespondencji Oskara Kolberga
Arleta Nawrocka-Wysocka:
Nurt ewangelicki w dokumentacji Oskara Kolberga
Zbigniew Chaniecki:
Książę Aleksander Sapieha był pierwszy. Refleksje o narodzinach polskiego ludoznawstwa
Zbigniew Jerzy Przerembski:
Kolbergowska dokumentacja ludowej muzyki instrumentalnej z perspektywy współczesnych badań
Tomasz Nowak:
Znaczenie zbiorów Oskara Kolberga dla współczesnych badań choreologicznych
Bożena Muszkalska:
Wątki żydowskie u Kolberga na tle historyczno-kulturowym
Katarzyna Szyszka:
Oskar Kolberg i Bogumił Hoff a muzyka ludowa Beskidu Śląskiego
Beniamin Vogel:
Z fortepianem w herbie – saga rodu Szkielskich
Volume 3
Professors Zdzisław Jachimecki and Adolf Chybiński – Founders of Polish Musicology in memoriam
Contents:
Agnieszka
Leszczyńska
Johannes Celscher
– kompozytor środkowoeuropejski
Barbara
Przybyszewska-Jarmińska
Z luterańskiego wyboru. Zachowany repertuar
wokalno-instrumentalnej muzyki religijnej kapelistów polskich Wazów
Irena Bieńkowska
Relacja patron–artysta: Hieronim Florian Radziwiłł (1715–1760) i jego muzycy
Alina
Żórawska-Witkowska
Zespół comici italiani na warszawskim dworze Augusta III
Grzegorz
Zieziula
Do dyskusji o „kosmopolityzmie”: "Livia Quintilla" Noskowskiego i "Filenis
Statkowskiego" w oczach krytyki prasowej
Mieczysław
Tomaszewski
Utwór muzyczny w perspektywie intertekstualnej
J. Katarzyna
Dadak-Kozicka
Rodzimość muzyki według XIX-wiecznych folklorystów
Zbigniew Jerzy
Przerembski
Wystawy ludoznawcze jako źródło w badaniach kultury muzycznej
Komunikaty
Czesław
Grajewski Wokół zagadnienia psalmodii paneuropejskiej
Mieczysław Mejor Nieznane pieśni Sebastiana Klonowica (1) – wstępna prezentacja
Elżbieta
Wojnowska Nieznane pieśni Sebastiana
Klonowica (2) – spojrzenie muzykologa
Twórcom polskiej muzykologii – profesorom Zdzisławowi Jachimeckiemu i i Adolfowi Chybińskiemu in memoriam
Magdalena
Dziadek
Adolfa Chybińskiego i Zdzisława
Jachimeckiego droga do muzykologii uniwersyteckiej
Mieczysław
Tomaszewski
O profesorze Zdzisławie
Jachimeckim
Alicja
Jarzębska
Profesor Zdzisław Jachimecki –
założyciel krakowskiej muzykologii
Tadeusz Przybylski
Początki studiów muzykologicznych w Krakowie
Karol
Mrowiec
Wspomnienie o profesorze
Zdzisławie Jachimeckim
Anna
Czekanowska
O profesorze Adolfie
Chybińskim i narodzinach polskiej muzykologii
Krystyna
Winowicz
Profesor Adolf Eustachy
Chybiński
Ludwik
Bielawski
Adolf Chybiński – twórca
polskiej etnografii muzycznej
Krystyna
Turek
Śląskie tańce ludowe w pracach
Adolfa Chybińskiego
Elżbieta
Jasińska-Jędrosz
Adolf Chybiński w
świetle korespondencji z polskimi kompozytorami