2020TOM XVIII
POLSKI ROCZNIK MUZYKOLOGICZNY
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Muzyka i wykonawstwo
STEPHEN DOWNES
PAUL CADRIN
WILLIAM HUGHES
AGNIESZKA CHWIŁEK
EVA MARIA JENSEN
MAŁGORZATA KOMOROWSKA
Konteksty
EDWARD BONIECKI
TOMASZ NOWAK
DANUTA GWIZDALANKA
TOMASZ BARANOWSKI
ANNA TENCZYŃSKA
RADOSŁAW ROMANIUK
ALICJA MATRACKA-KOŚCIELNY
DOROTA CHŁANDA, MAŁGORZATA ZAWADZKA
IWONA SOWIŃSKA
Recepcja
MAŁGORZATA GAMRAT
BEATA BOLESŁAWSKA-LEWANDOWSKA
ELŻBIETA JASIŃSKA-JĘDROSZ
MARCIN TRZĘSIOK
IRYNA SIKORSKA
ALEKSANDER POLACZOK
CINDY BYLANDER
KAROL RAFAŁ BULA
2019TOM XVII
POLSKI ROCZNIK
MUZYKOLOGICZNY
„Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji"
Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji
Katarzyna Korpanty
20182017201620152014TOM XII
Spis treści:
Od Redakcji/From the Editor
Hana Urbancová:
Oskar Kolberg and Slovak Ethnomusicology
Aušra Žičkienė:
O pieśniach pogrzebowych na Wileńszczyźnie w kontekście dokumentacji Oskara Kolberga
Jerzy Bartmiński:
O symbolicznym języku folkloru
J. Katarzyna Dadak-Kozicka:
Narracyjność i symbolika w „Ludzie” Oskara Kolberga
Ewa Sławińska-Dahlig:
Fryderyk Chopin w świetle korespondencji Oskara Kolberga
Arleta Nawrocka-Wysocka:
Nurt ewangelicki w dokumentacji Oskara Kolberga
Zbigniew Chaniecki:
Książę Aleksander Sapieha był pierwszy. Refleksje o narodzinach polskiego ludoznawstwa
Zbigniew Jerzy Przerembski:
Kolbergowska dokumentacja ludowej muzyki instrumentalnej z perspektywy współczesnych badań
Tomasz Nowak:
Znaczenie zbiorów Oskara Kolberga dla współczesnych badań choreologicznych
Bożena Muszkalska:
Wątki żydowskie u Kolberga na tle historyczno-kulturowym
Katarzyna Szyszka:
Oskar Kolberg i Bogumił Hoff a muzyka ludowa Beskidu Śląskiego
Beniamin Vogel:
Z fortepianem w herbie – saga rodu Szkielskich
2013TOM XI
Spis treści:
Od Redakcji / From the Editor
Hana Urbancová:
Pieśń ludowa i naukowe konteksty jej badań na Słowacji
Grzegorz Kubies:
Między Bogiem a Kościołem i Synagogą.Muzykujący aniołowie w obrazie Fontanna życia z kręgów Jana van Eycka
Agnieszka Leszczyńska:
Dzieło Mikołaja Zieleńskiego i zaginiony rękopis 4713 z Biblioteki Ordynacji Krasińskich: spojrzenie na dwa staropolskie źródła z perspektywy liturgicznej
Magdalena Walter-Mazur:
Osiemnastowieczna praktyka muzyczna w klasztorach żeńskich w Sandomierzu, Staniątkach i Starym Sączu — próba porównania
Małgorzata Lisecka:
Afekt i patos po Rousseau: przemiany w definiowaniu wybranych pojęć retoryki muzycznej we francuskich słownikach muzycznych końca XVIII i pierwszej połowy XIX wieku
Mateusz Andrzejewski:
Kult św. Cyryla i Metodego jako aspekt tzw. ideologii słowiańskiej w muzyce – na podstawie źródeł czeskich, polskich i południowosłowiańskich
Magdalena Dziadek:
Karel Konrád –– czeski propagator dawnej muzyki polskiej
Zbigniew Przerembski:
Muzycy tradycyjni i ludowi w katolickich ceremoniach w Polsce
Weronika Grozdew-Kołacińska:
Źródła muzycznej kultury religijnej diaspory katolickiej w Bułgarii
Katarzyna Szyszka:
„Dej Pon Bog wiecior, dziyń wiesioły”. O kolędowaniu w Beskidzie Śląskim
Violetta Przech:
System centrowy i koncepcja formy Zbigniewa Bargielskiego
20122011Tom IX
„Na stulecie polskiej muzykologii”
Spis treści:
Od Redakcji / From the Editor
Małgorzata Sieradz:
„Natus est ROCZNIK MUZYKOLOGICZNY!” „Polski Rocznik Muzykologiczny” w korespondencji od i do Adolfa Chybińskiego
Agnieszka Leszczyńska:
Co mogli śpiewać renesansowi gimnazjaliści: kilka uwag o rękopisie vok. mus. i hs. 76g z Biblioteki Uniwersyteckiej w Uppsali
Barbara Przybyszewska-Jarmińska:
Vincenzo Scapitta da Valenza i inni. O franciszkańskich muzykach związanych z patronatem polskich Wazów
Zbigniew Jerzy Przerembski:
Okrężne u hrabiego Marchockiego. Z najstarszych przekazów o udziale muzyki w obrzędach dożynkowych
Beniamin Vogel:
Fortepiany Marii Szymanowskiej
Elżbieta Zwolińska:
O domniemanej aluzji pieśniowej w II części Chopinowskiego Tria g-moll op. 8 i o profesorze Bronisławie Rutkowskim
Edward Boniecki:
Duża ciemnożółta koperta. Karol Szymanowski a literatura
Piotr Dahlig:
Pieśń ludowa w praktyce społecznej okresu międzywojennego w Polsce
Iwona Lindstedt:
Gdy technologia nie nadąża za ideą, czyli o historii gramofonu jako narzędzia kompozytorskiego
J. Katarzyna Dadak-Kozicka:
Początek powojennej batalii o muzykę w świetle dokumentów z Walnych Zjazdów Związku Kompozytorów Polskich
Beata Bolesławska-Lewandowska:
II Symfonia Witolda Lutosławskiego i II Symfonia Henryka M. Góreckiego – dwie koncepcje późnoawangardowej symfonii dwuczęściowej
2010TOM VIII
„Kompozytor na obczyźnie. W 200-lecie urodzin Fryderyka Chopina”
Od Redakcji / From the Editor
Teresa Nowak, Tomasz Nowak:
Twórczość kompozytorów łużyckich i kwestia ich tożsamości narodowej
Agnieszka Leszczyńska:
Rękopis Thannenwald – domniemany repertuar elbląskiego convivium musicum
Irena Bieńkowska:
Muzykalia i teatralia w zbiorach biblioteki ordynackiej w Nieświeżu XVII i I połowy XVIII wieku. Zbiory bialskie
Magdalena Walter-Mazur:
Status zakonnic śpiewaczek i instrumentalistek w XVII i XVIII wieku. Profesjonalizacja zakonnic-muzyków na przykładzie polskich benedyktynek
Ryszard Daniel Golianek:
Włoch? Francuz? Anglik? Polak? Społeczne, polityczne i narodowe konteksty działalności artystycznej Józefa Poniatowskiego (1816–1873)
Anna Ryszka-Komarnicka:
Fortepianista i kompozytor Ferdinand Quentin Dulcken w Warszawie (ca 1851-1863)
Renata Skupin:
Egzotyzm i postacie egzotyki w muzyce – próba rewizji problemu
Anna Gruszczyńska-Ziółkowska:
Metamorfozy dziada-lirnika w sztuce polskiej XIX i początku XX wieku
Beata Bolesławska-Lewandowska:
Symfonia jako wypowiedź publiczna i „zapis poglądu na świat” – na przykładzie symfonii kompozytorów polskich II połowy XX wieku
Panel: „Twórca między ojczyzną a obczyzną”
Katarzyna Dadak-Kozicka:
Twórca wobec ojczyzny i obczyzny. Wprowadzenie
Leszek Kolankiewicz:
Jerzy Grotowski na uchodźstwie
Zofia Helman:
Emigranci z wyboru
Małgorzata Gąsiorowska:
Rodzeństwo Bacewiczów wobec ojczyzny
Barbara Przybyszewska-Jarmińska:
Muzycy obcy i swoi na wieloetnicznych dworach królów Polski z dynastii Wazów
Mirosław Perz:
„Ledwie pamiętam jak w kraju śpiewają” – głos w dyskusji
2009TOM VII
„Odwieczne pieśni.... Mieczysławowi Karłowiczowi w stulecie śmierci”
Od Redakcji / From the Editor
Edward Boniecki:
„Diabły z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego a sprawa Urbana Grandiera
Zofia Helman:
„Diabły z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego: gatunek – forma – styl
Agnieszka Chwiłek:
Znaczenie ostatnich pieśni Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa w ich późnej twórczości
Agnieszka Draus:
Cykl „Am Himmel wandre ich...” Karlheinza Stockhausena. Kompozytor a minimalizm
Katarzyna Dadak-Kozicka:
Kategoria twórczości w edukacji muzycznej
Ryszard Wieczorek:
Muzyka w kulturze dworskiej z perspektywy teorii wymiany społecznej
Agnieszka Leszczyńska:
De Drusina – rodzina muzyków z Gdańska
Barbara Przybyszewska-Jarmińska:
Niezauważona „Fantazja” na 4 instrumenty Francesca Maffona. Rękopis GB-Och Mus. 372-376 jako ślad misji dyplomatycznej Pawła Działyńskiego do królowej Anglii Elżbiety I w 1597 roku?
Elżbieta Wojnowska:
Meandry i granice atrybucji dzieła muzycznego. Transkrypcje muzyki wokalnej w tabulaturach legnickich (I poł. XVII wieku)
Beata Stróżyńska:
Czy XVIII-wieczna symfonia polska jest polska – czyli rozważania o tym, jak się elementy rodzime z obcymi krzyżowały
Ryszard Daniel Golianek,:
Idea postępu w twórczości operowej w świetle rozprawy Józefa Poniatowskiego „Les Progrès de la musique dramatique” (1859)
20082007–2008 (numer podwójny)
TOM 6
„Karolowi Szymanowskiemu i Hieronimowi Feichtowi in memoriam”
Hieronim Feicht:
O Karolu Szymanowskim. Teksty znane i nieznane
Wojciech Kałamarz:
Karol Szymanowski w rękopisach Hieronima Feichta
Edward Boniecki:
Hasło „Roger”. Bohater opery Karola Szymanowskiego „Król Roger” w teatrze duszy Tadeusza Micińskiego
Zofia Helman:
Motywy przewodnie w „Królu Rogerze”
Katarzyna Dadak-Kozicka:
Ewolucja rodzimości w postawie twórczej Karola Szymanowskiego
Austė Nakienė, Rūta Žarskienė:
Litewskie drewniane trąby ragai i daudytės od XVI do XX wieku
Beata Stróżyńska:
Symfonia, sonata czy andante? Nieporozumienia terminologiczne w XVIII-wiecznej muzyce instrumentalnej na przykładzie utworów ‘pro processione‘ Marcina J. Żebrowskiego
Krzysztof Rottermund:
Johann Wilhelm Gabrielski – zapomniany kompozytor i wirtuoz fletu
Renata Skupin:
Topos drogi w twórczości orkiestrowej Giacinto Scelsiego
Mariusz Wrona:
Brzmieniowy aspekt muzyki organowej w świetle teorii sonorystycznej Józefa M. Chomińskiego
Tomasz Nowak:
Współczesna twórczość kompozytorów balijskich na przykładzie działalności I Wayan Berata
Sprawozdania
Arleta Nawrocka-Wysocka:
Badania pieśni religijnych ewangelików ze Śląska Cieszyńskiego
Recenzje
Marcin Oleksy:
Tomasz Nowak, Tradycje muzyczne społeczności polskiej na Wileńszczyźnie, 2005
Katarzyna Dadak-Kozicka:
Ks. Hieronim Feicht, Wspomnienia, 2008
20072007–2008 (numer podwójny)
TOM 6
„Karolowi Szymanowskiemu i Hieronimowi Feichtowi in memoriam”
Hieronim Feicht:
O Karolu Szymanowskim. Teksty znane i nieznane
Wojciech Kałamarz:
Karol Szymanowski w rękopisach Hieronima Feichta
Edward Boniecki:
Hasło „Roger”. Bohater opery Karola Szymanowskiego „Król Roger” w teatrze duszy Tadeusza Micińskiego
Zofia Helman:
Motywy przewodnie w „Królu Rogerze”
Katarzyna Dadak-Kozicka:
Ewolucja rodzimości w postawie twórczej Karola Szymanowskiego
Austė Nakienė, Rūta Žarskienė:
Litewskie drewniane trąby ragai i daudytės od XVI do XX wieku
Beata Stróżyńska:
Symfonia, sonata czy andante? Nieporozumienia terminologiczne w XVIII-wiecznej muzyce instrumentalnej na przykładzie utworów ‘pro processione‘ Marcina J. Żebrowskiego
Krzysztof Rottermund:
Johann Wilhelm Gabrielski – zapomniany kompozytor i wirtuoz fletu
Renata Skupin:
Topos drogi w twórczości orkiestrowej Giacinto Scelsiego
Mariusz Wrona:
Brzmieniowy aspekt muzyki organowej w świetle teorii sonorystycznej Józefa M. Chomińskiego
Tomasz Nowak:
Współczesna twórczość kompozytorów balijskich na przykładzie działalności I Wayan Berata
Sprawozdania
Arleta Nawrocka-Wysocka:
Badania pieśni religijnych ewangelików ze Śląska Cieszyńskiego
Recenzje
Marcin Oleksy:
Tomasz Nowak, Tradycje muzyczne społeczności polskiej na Wileńszczyźnie, 2005
Katarzyna Dadak-Kozicka:
Ks. Hieronim Feicht, Wspomnienia, 2008
2006TOM V
Zofia Helman:
Pojęcie stylu a muzyka XX wieku
Anna Gruszczyńska-Ziółkowska:
Twarz Ñamçapy. O roli muzyki w micie andyjskim
Sławomira Żerańska-Kominek:
Pieśń ptaków – pieśń aniołów. Muzyka w „Der Minne Regel" Eberharda Cersne (1404)
Mirosław Perz:
Bergamaska w Melodiach Mikołaja Gomółki (1580)?
Agnieszka Leszczyńska:
Tropem Francisca de Rivulo. Nowe wątki i hipotezy
Elżbieta Wojnowska:
Problem muzyki okolicznościowej. Utwory Eccarda, Stobaeusa i innych kompozytorów zachowane w Królewcu/Kaliningradzie
Paweł Gancarczyk:
Druki muzyczne XVI–XVII wieku w Bibliotece Muzeum Narodowego w Warszawie
Alina Żórawska-Witkowska:
Parodie dramma per musica w warszawskim teatrze Augusta III
Agnieszka Chwiłek:
Problematyka formalno-gatunkowa Noveletten op. 21 Roberta Schumanna
Ryszard D. Golianek:
Gatunki operowe w twórczości Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego
Grzegorz Zieziula:
Nurt kosmopolityczny w polskiej twórczości operowej drugiej połowy XIX wieku
Magdalena Dziadek:
Idea „filmowej” inscenizacji operowej i jej wpływ na myślenie o operze jako gatunku
2005TOM IV
„Polskość, europejskość, uniwersalizm muzyki”
Magdalena Dziadek:
Styl czy kierunek? O wyborach terminologicznych polskich teoretyków i krytyków nowej muzyki
Alicja Jarzębska:
Problem stylu muzycznego w świetle nauk kognitywnych
Agnieszka Leszczyńska:
Technika parodii w twórczości renesansowych kompozytorów kręgu gdańskiego
Barbara Przybyszewska-Jarmińska:
Włoskie „szkoły” polichóralności z perspektywy dworów polskich Wazów i austriackich Habsburgów
Paweł Gancarczyk:
W sprawie wysokości nakładów w XVI-wiecznych druków muzycznych
Grzegorz Zieziula:
Werystyczne loci communes i relikty grand opéra: Il Vendicatore (Mściciel), opera Adama Münchheimera
Sławomira Żerańska-Kominek:
Motywy muzyczne w ikonografii „dzieci planet”
Piotr Dahlig:
Lament – między przeżywaniem a teatralizacją
Zbigniew J. Przerembski:
O stylu gry i repertuarze polskich dudziarzy
Jacek Jackowski:
Zwyczaj bicia w kocioł podczas procesji eucharystycznych w Łowickiem
Jadwiga R. Bobrowska:
Jaką muzykę lubił Mikołaj Rej z Nagłowic?
J. Katarzyna Dadak-Kozicka:
Styl pieśni – styl życia. Rozważania ilustrowane przykładami folkloru Podlasia
2004POLSKI ROCZNIK
MUZYKOLOGICZNY
TOM III
Profesorom
Zdzisławowi Jachimeckiemu i Adolfowi Chybińskiemu – twórcom polskiej
muzykologii in memoriam
Spis treści:
Agnieszka
Leszczyńska
Johannes Celscher
– kompozytor środkowoeuropejski
Barbara
Przybyszewska-Jarmińska
Z luterańskiego wyboru. Zachowany repertuar
wokalno-instrumentalnej muzyki religijnej kapelistów polskich Wazów
Irena Bieńkowska
Relacja patron–artysta: Hieronim Florian Radziwiłł (1715–1760) i jego muzycy
Alina
Żórawska-Witkowska
Zespół comici italiani na warszawskim dworze Augusta III
Grzegorz
Zieziula
Do dyskusji o „kosmopolityzmie”: "Livia Quintilla" Noskowskiego i "Filenis
Statkowskiego" w oczach krytyki prasowej
Mieczysław
Tomaszewski
Utwór muzyczny w perspektywie intertekstualnej
J. Katarzyna
Dadak-Kozicka
Rodzimość muzyki według XIX-wiecznych folklorystów
Zbigniew Jerzy
Przerembski
Wystawy ludoznawcze jako źródło w badaniach kultury muzycznej
Komunikaty
Czesław
Grajewski Wokół zagadnienia psalmodii paneuropejskiej
Mieczysław Mejor Nieznane pieśni Sebastiana Klonowica (1) – wstępna prezentacja
Elżbieta
Wojnowska Nieznane pieśni Sebastiana
Klonowica (2) – spojrzenie muzykologa
Twórcom polskiej
muzykologii – profesorom Zdzisławowi Jachimeckiemu i i Adolfowi Chybińskiemu in
memoriam
Magdalena
Dziadek
Adolfa Chybińskiego i Zdzisława
Jachimeckiego droga do muzykologii uniwersyteckiej
Mieczysław
Tomaszewski
O profesorze Zdzisławie
Jachimeckim
Alicja
Jarzębska
Profesor Zdzisław Jachimecki –
założyciel krakowskiej muzykologii
Tadeusz Przybylski
Początki studiów muzykologicznych w Krakowie
Karol
Mrowiec
Wspomnienie o profesorze
Zdzisławie Jachimeckim
Anna
Czekanowska
O profesorze Adolfie
Chybińskim i narodzinach polskiej muzykologii
Krystyna
Winowicz
Profesor Adolf Eustachy
Chybiński
Ludwik
Bielawski
Adolf Chybiński – twórca
polskiej etnografii muzycznej
Krystyna
Turek
Śląskie tańce ludowe w pracach
Adolfa Chybińskiego
Elżbieta
Jasińska-Jędrosz
Adolf Chybiński w
świetle korespondencji z polskimi kompozytorami