2022TOM XX POLSKI ROCZNIK MUZYKOLOGICZNY
„Kobiety i muzyka”
Annegret Fauser
Beata Bolesławska-Lewandowska
Izabela Zymer
Anna Nowak
Iwona Świdnicka
Marta Dziewanowska-Pachowska
Barbara Literska
Joanna Schiller-Rydzewska
Stefan Drajewski
Aleksandra Kleinrok
Tomasz Górny
Edward Boniecki
2021TOM XIX POLSKI ROCZNIK MUZYKOLOGICZNY
„Tożsamości narodowe — europejska uniwersalność
Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918—2018)"
MAGDALENA DZIADEK
MALGORZATA SIERADZ
OSKAR LAPETA
MICHAL JACZYNSKI
ANDRZEJ TUCHOWSKI
MIECZYSLAW KOMINEK
RUTA STANEVICIUTE
JARMILA PROCHAZKOVA
LORANT PETERI
VIKTOR VELEK
BLAKE PARHAM
2020TOM XVIII
POLSKI ROCZNIK MUZYKOLOGICZNY
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Muzyka i wykonawstwo
STEPHEN DOWNES
PAUL CADRIN
WILLIAM HUGHES
AGNIESZKA CHWIŁEK
EVA MARIA JENSEN
MAŁGORZATA KOMOROWSKA
Konteksty
EDWARD BONIECKI
TOMASZ NOWAK
DANUTA GWIZDALANKA
TOMASZ BARANOWSKI
ANNA TENCZYŃSKA
RADOSŁAW ROMANIUK
ALICJA MATRACKA-KOŚCIELNY
DOROTA CHŁANDA, MAŁGORZATA ZAWADZKA
IWONA SOWIŃSKA
Recepcja
MAŁGORZATA GAMRAT
BEATA BOLESŁAWSKA-LEWANDOWSKA
ELŻBIETA JASIŃSKA-JĘDROSZ
MARCIN TRZĘSIOK
IRYNA SIKORSKA
ALEKSANDER POLACZOK
CINDY BYLANDER
KAROL RAFAŁ BULA
2019TOM XVII
POLSKI ROCZNIK
MUZYKOLOGICZNY
„Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji"
Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji
Katarzyna Korpanty
20182017201620152014TOM XII
Spis treści:
Od Redakcji/From the Editor
Hana Urbancová:
Oskar Kolberg and Slovak Ethnomusicology
Aušra Žičkienė:
O pieśniach pogrzebowych na Wileńszczyźnie w kontekście dokumentacji Oskara Kolberga
Jerzy Bartmiński:
O symbolicznym języku folkloru
J. Katarzyna Dadak-Kozicka:
Narracyjność i symbolika w „Ludzie” Oskara Kolberga
Ewa Sławińska-Dahlig:
Fryderyk Chopin w świetle korespondencji Oskara Kolberga
Arleta Nawrocka-Wysocka:
Nurt ewangelicki w dokumentacji Oskara Kolberga
Zbigniew Chaniecki:
Książę Aleksander Sapieha był pierwszy. Refleksje o narodzinach polskiego ludoznawstwa
Zbigniew Jerzy Przerembski:
Kolbergowska dokumentacja ludowej muzyki instrumentalnej z perspektywy współczesnych badań
Tomasz Nowak:
Znaczenie zbiorów Oskara Kolberga dla współczesnych badań choreologicznych
Bożena Muszkalska:
Wątki żydowskie u Kolberga na tle historyczno-kulturowym
Katarzyna Szyszka:
Oskar Kolberg i Bogumił Hoff a muzyka ludowa Beskidu Śląskiego
Beniamin Vogel:
Z fortepianem w herbie – saga rodu Szkielskich
2013TOM XI
Spis treści:
Od Redakcji / From the Editor
Hana Urbancová:
Pieśń ludowa i naukowe konteksty jej badań na Słowacji
Grzegorz Kubies:
Między Bogiem a Kościołem i Synagogą.Muzykujący aniołowie w obrazie Fontanna życia z kręgów Jana van Eycka
Agnieszka Leszczyńska:
Dzieło Mikołaja Zieleńskiego i zaginiony rękopis 4713 z Biblioteki Ordynacji Krasińskich: spojrzenie na dwa staropolskie źródła z perspektywy liturgicznej
Magdalena Walter-Mazur:
Osiemnastowieczna praktyka muzyczna w klasztorach żeńskich w Sandomierzu, Staniątkach i Starym Sączu — próba porównania
Małgorzata Lisecka:
Afekt i patos po Rousseau: przemiany w definiowaniu wybranych pojęć retoryki muzycznej we francuskich słownikach muzycznych końca XVIII i pierwszej połowy XIX wieku
Mateusz Andrzejewski:
Kult św. Cyryla i Metodego jako aspekt tzw. ideologii słowiańskiej w muzyce – na podstawie źródeł czeskich, polskich i południowosłowiańskich
Magdalena Dziadek:
Karel Konrád –– czeski propagator dawnej muzyki polskiej
Zbigniew Przerembski:
Muzycy tradycyjni i ludowi w katolickich ceremoniach w Polsce
Weronika Grozdew-Kołacińska:
Źródła muzycznej kultury religijnej diaspory katolickiej w Bułgarii
Katarzyna Szyszka:
„Dej Pon Bog wiecior, dziyń wiesioły”. O kolędowaniu w Beskidzie Śląskim
Violetta Przech:
System centrowy i koncepcja formy Zbigniewa Bargielskiego
20122011Tom IX
„Na stulecie polskiej muzykologii”
Spis treści:
Od Redakcji / From the Editor
Małgorzata Sieradz:
„Natus est ROCZNIK MUZYKOLOGICZNY!” „Polski Rocznik Muzykologiczny” w korespondencji od i do Adolfa Chybińskiego
Agnieszka Leszczyńska:
Co mogli śpiewać renesansowi gimnazjaliści: kilka uwag o rękopisie vok. mus. i hs. 76g z Biblioteki Uniwersyteckiej w Uppsali
Barbara Przybyszewska-Jarmińska:
Vincenzo Scapitta da Valenza i inni. O franciszkańskich muzykach związanych z patronatem polskich Wazów
Zbigniew Jerzy Przerembski:
Okrężne u hrabiego Marchockiego. Z najstarszych przekazów o udziale muzyki w obrzędach dożynkowych
Beniamin Vogel:
Fortepiany Marii Szymanowskiej
Elżbieta Zwolińska:
O domniemanej aluzji pieśniowej w II części Chopinowskiego Tria g-moll op. 8 i o profesorze Bronisławie Rutkowskim
Edward Boniecki:
Duża ciemnożółta koperta. Karol Szymanowski a literatura
Piotr Dahlig:
Pieśń ludowa w praktyce społecznej okresu międzywojennego w Polsce
Iwona Lindstedt:
Gdy technologia nie nadąża za ideą, czyli o historii gramofonu jako narzędzia kompozytorskiego
J. Katarzyna Dadak-Kozicka:
Początek powojennej batalii o muzykę w świetle dokumentów z Walnych Zjazdów Związku Kompozytorów Polskich
Beata Bolesławska-Lewandowska:
II Symfonia Witolda Lutosławskiego i II Symfonia Henryka M. Góreckiego – dwie koncepcje późnoawangardowej symfonii dwuczęściowej
2010TOM VIII
„Kompozytor na obczyźnie. W 200-lecie urodzin Fryderyka Chopina”
Od Redakcji / From the Editor
Teresa Nowak, Tomasz Nowak:
Twórczość kompozytorów łużyckich i kwestia ich tożsamości narodowej
Agnieszka Leszczyńska:
Rękopis Thannenwald – domniemany repertuar elbląskiego convivium musicum
Irena Bieńkowska:
Muzykalia i teatralia w zbiorach biblioteki ordynackiej w Nieświeżu XVII i I połowy XVIII wieku. Zbiory bialskie
Magdalena Walter-Mazur:
Status zakonnic śpiewaczek i instrumentalistek w XVII i XVIII wieku. Profesjonalizacja zakonnic-muzyków na przykładzie polskich benedyktynek
Ryszard Daniel Golianek:
Włoch? Francuz? Anglik? Polak? Społeczne, polityczne i narodowe konteksty działalności artystycznej Józefa Poniatowskiego (1816–1873)
Anna Ryszka-Komarnicka:
Fortepianista i kompozytor Ferdinand Quentin Dulcken w Warszawie (ca 1851-1863)
Renata Skupin:
Egzotyzm i postacie egzotyki w muzyce – próba rewizji problemu
Anna Gruszczyńska-Ziółkowska:
Metamorfozy dziada-lirnika w sztuce polskiej XIX i początku XX wieku
Beata Bolesławska-Lewandowska:
Symfonia jako wypowiedź publiczna i „zapis poglądu na świat” – na przykładzie symfonii kompozytorów polskich II połowy XX wieku
Panel: „Twórca między ojczyzną a obczyzną”
Katarzyna Dadak-Kozicka:
Twórca wobec ojczyzny i obczyzny. Wprowadzenie
Leszek Kolankiewicz:
Jerzy Grotowski na uchodźstwie
Zofia Helman:
Emigranci z wyboru
Małgorzata Gąsiorowska:
Rodzeństwo Bacewiczów wobec ojczyzny
Barbara Przybyszewska-Jarmińska:
Muzycy obcy i swoi na wieloetnicznych dworach królów Polski z dynastii Wazów
Mirosław Perz:
„Ledwie pamiętam jak w kraju śpiewają” – głos w dyskusji
2009TOM VII
„Odwieczne pieśni.... Mieczysławowi Karłowiczowi w stulecie śmierci”
Od Redakcji / From the Editor
Edward Boniecki:
„Diabły z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego a sprawa Urbana Grandiera
Zofia Helman:
„Diabły z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego: gatunek – forma – styl
Agnieszka Chwiłek:
Znaczenie ostatnich pieśni Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa w ich późnej twórczości
Agnieszka Draus:
Cykl „Am Himmel wandre ich...” Karlheinza Stockhausena. Kompozytor a minimalizm
Katarzyna Dadak-Kozicka:
Kategoria twórczości w edukacji muzycznej
Ryszard Wieczorek:
Muzyka w kulturze dworskiej z perspektywy teorii wymiany społecznej
Agnieszka Leszczyńska:
De Drusina – rodzina muzyków z Gdańska
Barbara Przybyszewska-Jarmińska:
Niezauważona „Fantazja” na 4 instrumenty Francesca Maffona. Rękopis GB-Och Mus. 372-376 jako ślad misji dyplomatycznej Pawła Działyńskiego do królowej Anglii Elżbiety I w 1597 roku?
Elżbieta Wojnowska:
Meandry i granice atrybucji dzieła muzycznego. Transkrypcje muzyki wokalnej w tabulaturach legnickich (I poł. XVII wieku)
Beata Stróżyńska:
Czy XVIII-wieczna symfonia polska jest polska – czyli rozważania o tym, jak się elementy rodzime z obcymi krzyżowały
Ryszard Daniel Golianek,:
Idea postępu w twórczości operowej w świetle rozprawy Józefa Poniatowskiego „Les Progrès de la musique dramatique” (1859)
20082007–2008 (numer podwójny)
TOM 6
„Karolowi Szymanowskiemu i Hieronimowi Feichtowi in memoriam”
Hieronim Feicht:
O Karolu Szymanowskim. Teksty znane i nieznane
Wojciech Kałamarz:
Karol Szymanowski w rękopisach Hieronima Feichta
Edward Boniecki:
Hasło „Roger”. Bohater opery Karola Szymanowskiego „Król Roger” w teatrze duszy Tadeusza Micińskiego
Zofia Helman:
Motywy przewodnie w „Królu Rogerze”
Katarzyna Dadak-Kozicka:
Ewolucja rodzimości w postawie twórczej Karola Szymanowskiego
Austė Nakienė, Rūta Žarskienė:
Litewskie drewniane trąby ragai i daudytės od XVI do XX wieku
Beata Stróżyńska:
Symfonia, sonata czy andante? Nieporozumienia terminologiczne w XVIII-wiecznej muzyce instrumentalnej na przykładzie utworów ‘pro processione‘ Marcina J. Żebrowskiego
Krzysztof Rottermund:
Johann Wilhelm Gabrielski – zapomniany kompozytor i wirtuoz fletu
Renata Skupin:
Topos drogi w twórczości orkiestrowej Giacinto Scelsiego
Mariusz Wrona:
Brzmieniowy aspekt muzyki organowej w świetle teorii sonorystycznej Józefa M. Chomińskiego
Tomasz Nowak:
Współczesna twórczość kompozytorów balijskich na przykładzie działalności I Wayan Berata
Sprawozdania
Arleta Nawrocka-Wysocka:
Badania pieśni religijnych ewangelików ze Śląska Cieszyńskiego
Recenzje
Marcin Oleksy:
Tomasz Nowak, Tradycje muzyczne społeczności polskiej na Wileńszczyźnie, 2005
Katarzyna Dadak-Kozicka:
Ks. Hieronim Feicht, Wspomnienia, 2008
20072007–2008 (numer podwójny)
TOM 6
„Karolowi Szymanowskiemu i Hieronimowi Feichtowi in memoriam”
Hieronim Feicht:
O Karolu Szymanowskim. Teksty znane i nieznane
Wojciech Kałamarz:
Karol Szymanowski w rękopisach Hieronima Feichta
Edward Boniecki:
Hasło „Roger”. Bohater opery Karola Szymanowskiego „Król Roger” w teatrze duszy Tadeusza Micińskiego
Zofia Helman:
Motywy przewodnie w „Królu Rogerze”
Katarzyna Dadak-Kozicka:
Ewolucja rodzimości w postawie twórczej Karola Szymanowskiego
Austė Nakienė, Rūta Žarskienė:
Litewskie drewniane trąby ragai i daudytės od XVI do XX wieku
Beata Stróżyńska:
Symfonia, sonata czy andante? Nieporozumienia terminologiczne w XVIII-wiecznej muzyce instrumentalnej na przykładzie utworów ‘pro processione‘ Marcina J. Żebrowskiego
Krzysztof Rottermund:
Johann Wilhelm Gabrielski – zapomniany kompozytor i wirtuoz fletu
Renata Skupin:
Topos drogi w twórczości orkiestrowej Giacinto Scelsiego
Mariusz Wrona:
Brzmieniowy aspekt muzyki organowej w świetle teorii sonorystycznej Józefa M. Chomińskiego
Tomasz Nowak:
Współczesna twórczość kompozytorów balijskich na przykładzie działalności I Wayan Berata
Sprawozdania
Arleta Nawrocka-Wysocka:
Badania pieśni religijnych ewangelików ze Śląska Cieszyńskiego
Recenzje
Marcin Oleksy:
Tomasz Nowak, Tradycje muzyczne społeczności polskiej na Wileńszczyźnie, 2005
Katarzyna Dadak-Kozicka:
Ks. Hieronim Feicht, Wspomnienia, 2008
2006TOM V
Zofia Helman:
Pojęcie stylu a muzyka XX wieku
Anna Gruszczyńska-Ziółkowska:
Twarz Ñamçapy. O roli muzyki w micie andyjskim
Sławomira Żerańska-Kominek:
Pieśń ptaków – pieśń aniołów. Muzyka w „Der Minne Regel" Eberharda Cersne (1404)
Mirosław Perz:
Bergamaska w Melodiach Mikołaja Gomółki (1580)?
Agnieszka Leszczyńska:
Tropem Francisca de Rivulo. Nowe wątki i hipotezy
Elżbieta Wojnowska:
Problem muzyki okolicznościowej. Utwory Eccarda, Stobaeusa i innych kompozytorów zachowane w Królewcu/Kaliningradzie
Paweł Gancarczyk:
Druki muzyczne XVI–XVII wieku w Bibliotece Muzeum Narodowego w Warszawie
Alina Żórawska-Witkowska:
Parodie dramma per musica w warszawskim teatrze Augusta III
Agnieszka Chwiłek:
Problematyka formalno-gatunkowa Noveletten op. 21 Roberta Schumanna
Ryszard D. Golianek:
Gatunki operowe w twórczości Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego
Grzegorz Zieziula:
Nurt kosmopolityczny w polskiej twórczości operowej drugiej połowy XIX wieku
Magdalena Dziadek:
Idea „filmowej” inscenizacji operowej i jej wpływ na myślenie o operze jako gatunku
2005TOM IV
„Polskość, europejskość, uniwersalizm muzyki”
Magdalena Dziadek:
Styl czy kierunek? O wyborach terminologicznych polskich teoretyków i krytyków nowej muzyki
Alicja Jarzębska:
Problem stylu muzycznego w świetle nauk kognitywnych
Agnieszka Leszczyńska:
Technika parodii w twórczości renesansowych kompozytorów kręgu gdańskiego
Barbara Przybyszewska-Jarmińska:
Włoskie „szkoły” polichóralności z perspektywy dworów polskich Wazów i austriackich Habsburgów
Paweł Gancarczyk:
W sprawie wysokości nakładów w XVI-wiecznych druków muzycznych
Grzegorz Zieziula:
Werystyczne loci communes i relikty grand opéra: Il Vendicatore (Mściciel), opera Adama Münchheimera
Sławomira Żerańska-Kominek:
Motywy muzyczne w ikonografii „dzieci planet”
Piotr Dahlig:
Lament – między przeżywaniem a teatralizacją
Zbigniew J. Przerembski:
O stylu gry i repertuarze polskich dudziarzy
Jacek Jackowski:
Zwyczaj bicia w kocioł podczas procesji eucharystycznych w Łowickiem
Jadwiga R. Bobrowska:
Jaką muzykę lubił Mikołaj Rej z Nagłowic?
J. Katarzyna Dadak-Kozicka:
Styl pieśni – styl życia. Rozważania ilustrowane przykładami folkloru Podlasia
2004POLSKI ROCZNIK
MUZYKOLOGICZNY
TOM III
Profesorom
Zdzisławowi Jachimeckiemu i Adolfowi Chybińskiemu – twórcom polskiej
muzykologii in memoriam
Spis treści:
Agnieszka
Leszczyńska
Johannes Celscher
– kompozytor środkowoeuropejski
Barbara
Przybyszewska-Jarmińska
Z luterańskiego wyboru. Zachowany repertuar
wokalno-instrumentalnej muzyki religijnej kapelistów polskich Wazów
Irena Bieńkowska
Relacja patron–artysta: Hieronim Florian Radziwiłł (1715–1760) i jego muzycy
Alina
Żórawska-Witkowska
Zespół comici italiani na warszawskim dworze Augusta III
Grzegorz
Zieziula
Do dyskusji o „kosmopolityzmie”: "Livia Quintilla" Noskowskiego i "Filenis
Statkowskiego" w oczach krytyki prasowej
Mieczysław
Tomaszewski
Utwór muzyczny w perspektywie intertekstualnej
J. Katarzyna
Dadak-Kozicka
Rodzimość muzyki według XIX-wiecznych folklorystów
Zbigniew Jerzy
Przerembski
Wystawy ludoznawcze jako źródło w badaniach kultury muzycznej
Komunikaty
Czesław
Grajewski Wokół zagadnienia psalmodii paneuropejskiej
Mieczysław Mejor Nieznane pieśni Sebastiana Klonowica (1) – wstępna prezentacja
Elżbieta
Wojnowska Nieznane pieśni Sebastiana
Klonowica (2) – spojrzenie muzykologa
Twórcom polskiej
muzykologii – profesorom Zdzisławowi Jachimeckiemu i i Adolfowi Chybińskiemu in
memoriam
Magdalena
Dziadek
Adolfa Chybińskiego i Zdzisława
Jachimeckiego droga do muzykologii uniwersyteckiej
Mieczysław
Tomaszewski
O profesorze Zdzisławie
Jachimeckim
Alicja
Jarzębska
Profesor Zdzisław Jachimecki –
założyciel krakowskiej muzykologii
Tadeusz Przybylski
Początki studiów muzykologicznych w Krakowie
Karol
Mrowiec
Wspomnienie o profesorze
Zdzisławie Jachimeckim
Anna
Czekanowska
O profesorze Adolfie
Chybińskim i narodzinach polskiej muzykologii
Krystyna
Winowicz
Profesor Adolf Eustachy
Chybiński
Ludwik
Bielawski
Adolf Chybiński – twórca
polskiej etnografii muzycznej
Krystyna
Turek
Śląskie tańce ludowe w pracach
Adolfa Chybińskiego
Elżbieta
Jasińska-Jędrosz
Adolf Chybiński w
świetle korespondencji z polskimi kompozytorami